Volg ons
Aanvullingen op glutenvrij dieet

Aanvullingen op glutenvrij dieet

Hebben mensen met een glutenvrij dieet extra voedingsstoffen nodig?
Het is moeilijk om een algemeen advies te geven over gewenste aanvullingen op het glutenvrij dieet. Voor een advies op maat kan je contact opnemen met een gespecialiseerde diëtist uit ons netwerk.

Als de darmen hersteld zijn en (weer) voldoende voedingsstoffen kunnen opnemen en de voeding voldoende voedingsstoffen bevat, zijn er geen extra voedingsstoffen nodig. In het glutenvrije dieet ontbreken echter de graanproducten die veel voedingsvezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur bevatten. Het is daarom aan te raden onderstaande glutenvrije producten te gebruiken aangezien deze rijk zijn aan deze voedingsstoffen:

  • glutenvrije havermout, havervlokken of havermeel. Let op! Haver heeft een hoog risico op besmetting met gluten daarom adviseert de NCV om alleen haverproducten te nemen die het officiële glutenvrij logo op de verpakking hebben. Producten die het officiële glutenvrij logo dragen, met daaronder een uniek nummer, zijn gecontroleerd volgens de strengste normen. Verreweg de meeste mensen met coeliakie verdragen glutenvrije haver goed. Als u haver introduceert in uw dieet, begin dan met kleine hoeveelheden en bouw het langzaam op.
  • boekweitkorrels
  • boekweitmeel en –vlokken. Let op! Boekweitmeel en -vlokken hebben een hoog risico op besmetting met gluten. Kies daarom alleen meel en vlokken met het officiële glutenvrij logo.
  • quinoa
  • amaranth
  • zilvervliesrijst -Kan ik rijst en rijstproducten veilig gebruiken binnen mijn glutenvrije dieet? Lees verder (eerst even inloggen)
  • peulvruchten (bruine, witte, kidney, borlottibonen, kikkererwten, linzen, capucijners)
  • pitten & zaden (lijn-, sesam-, maan- en chiazaad, zonnebloem- en pompoenpitten)
  • groente, fruit en rauwkost
  • gedroogd fruit zoals dadels, vijgen, abrikozen, pruimen (check het etiket, soms wordt meel gebruikt als anti-kleefmiddel)
  • noten (zoals walnoten, amandelen, hazelnoten, macadamianoten, paranoten, pecannoten)
  • aardappels
  • fibrex (bietenvezels), appelvezel, kokosrasp
  • maïskorrels, -vlokken en -zemelen


Jodium is onmisbaar voor een goede groei en het goed functioneren van het menselijk lichaam. Lees meer over jodium en het glutenvrije dieet.

Mensen die naast een glutenvrij dieet ook een lactosebeperkt of lactosevrij dieet hebben, moeten erop letten dat zij voldoende calcium binnenkrijgen. Dit kan door lactosevrije koemelkproducten te kiezen of een plantaardige drink waaraan calcium is toegevoegd. Sommige groenten als boerenkool, broccoli, sperziebonen en noten bavatten ook wat calcium. Laat een gespecialiseerde diëtist berekenen of je voeding voldoende calcium bevat.

Mensen met botontkalking (osteoporose) hebben extra calcium nodig en daarnaast ook vitamine D. Vraag uw behandelend arts om de juiste dosering. N.B. Naast voldoende calcium en vitamine D binnen krijgen is er nog een belangrijk middel in de strijd tegen botontkalking: dagelijks een half uur beweging waarbij de botten belast worden. Denk daarbij aan wandelen, Nordic walking, hardlopen en andere sporten waarbij gewandeld of gerend wordt. Zwemmen en fietsen werken niet goed tegen botontkalking.

Veilig Glutenvrij. Let op het keurmerk!

Veilig Glutenvrij. Let op het keurmerk!

Of een product glutenvrij is, kun je lezen op het etiket of de verpakking. Het glutenvrij symbool (doorgestreepte aar) geeft je extra zekerheid dat het product veilig is. De NCV geeft dit internationaal erkende kwaliteitskeurmerk in licentie uit aan producenten die voldoen aan alle door ons gesteld eisen voor veilig glutenvrij eten. Lees verder.

Deel deze pagina

Nederlandse Coeliakie Vereniging

Bezoekadres
Gooimeer 4 - 15
1411 DC Naarden  

Postadres
Postbus 5135
1410 AC Naarden

KVK nummer: 40476944

Volg ons

Voordeel voor leden

  • Welkomstpakket
  • 4x per jaar het Glutenvrij Magazine
  • Toegang tot de hele site
  • Exclusieve kortingen met onze ledenpas
  • en nog veel meer ...

MEER INFORMATIE

Meldpunt foutieve informatie allergenen

Ervaar je onvoldoende of foutieve informatie over allergenen in een product in de horeca of detailhandel dan kun je dat melden bij ons.