Volg ons

Aanvullingen op het glutenvrije dieet

Image012Het is moeilijk om een algemeen advies te geven over gewenste aanvullingen op het glutenvrij dieet. Als de darmen hersteld zijn en (weer) voldoende voedingsstoffen kunnen opnemen en de voeding voldoende voedingsstoffen bevat, zijn er geen extra voedingsstoffen nodig. In het glutenvrije dieet ontbreken echter de graanproducten die veel voedingsvezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur bevatten. Het is daarom aan te raden onderstaande glutenvrije producten te gebruiken aangezien deze rijk zijn aan voedingsvezels, ijzer, vitamine B1, jodium en foliumzuur:

  • glutenvrije havermout, havervlokken of havermeel : let op! Haver heeft een hoog risico op besmetting met gluten daarom adviseert de NCV om bij voorkeur te kiezen voor haverproducten die naast de claim ‘ glutenvrij’ ook het officiële glutenvrij logo op de verpakking hebben. Producten die het officiële glutenvrij logo dragen, met daaronder een uniek nummer, zijn gecontroleerd volgens de strengste normen. Verreweg de meeste mensen met coeliakie verdragen glutenvrije haver goed. Als u haver introduceert in uw dieet, begin dan met kleine hoeveelheden en bouw het langzaam op.
  • glutenvrije boekweitkorrels, -meel en –vlokken: let op! Boekweit heeft een hoog risico op besmetting met gluten daarom adviseert de NCV om bij voorkeur te kiezen voor boekweitproducten die naast de claim ‘glutenvrij’ ook het officiële glutenvrij logo op de verpakking hebben. Producten die het officiële glutenvrij logo dragen, met daaronder een uniek nummer, zijn gecontroleerd volgens de strengste normen. 
  • quinoa: let op! Quinoa heeft een hoog risico op besmetting met gluten daarom adviseert de NCV om bij voorkeur te kiezen voor quinoaproducten die naast de claim ‘glutenvrij’ ook het officiële glutenvrij logo op de verpakking hebben. Producten die het officiële glutenvrij logo dragen, met daaronder een uniek nummer, zijn gecontroleerd volgens de strengste normen.
  • amaranth
  • zilvervliesrijst -Kan ik rijst en rijstproducten veilig gebruiken binnen mijn glutenvrije dieet? Lees verder
  • peulvruchten (zoals bruine, witte, kidney, borlottibonen, kikkererwten, linzen)
  • lijn-, sesam- en maanzaad, chiazaad
  • zonnebloem-, pompoenpitten
  • groente, fruit en rauwkost
  • gedroogde en gekweekte zuidvruchten (let op!: Check de etiketten want soms wordt meel gebruikt als anti-kleefmiddel voor dit soort producten)
  • noten (zoals walnoten, amandelen, hazelnoten, macadamianoten, paranoten, pecannoten)
  • aardappels
  • fibrex (bietenvezels) en fruitvezels
  • kokosrasp
  • maïskorrels, -vlokken en -zemelen

 

Jodium

Jodium is onmisbaar voor een goede groei en het goed functioneren van het menselijk lichaam. Jodium komt van nature vooral voor in alles wat uit de zee komt, zoals zeewier, zeevis en schaal- en schelpdieren en daarnaast een beetje in bijvoorbeeld zuivelproducten en eieren. Omdat we in Nederland relatief gezien weinig zeevis eten wordt  door bakkers in Nederland aan het meeste gewone, dus glutenbevattende brood gejodeerd bakkerszout (hierin zit extra veel jodium) toegevoegd. Aan kant en klaar glutenvrij brood wordt vaak geen gejodeerd zout toegevoegd. Daarom adviseren wij bij het zelf bakken van glutenvrij brood glutenvrij bij voorkeur gejodeerd bakkerszout te gebruiken en anders gejodeerd keukenzout (JOZO zout). Bij een bakmix is er overigens al vaak (al dan niet gejodeerd) zout toegevoegd. Voeg dan niet extra zout toe.

Teveel zout is niet gezond, het is daarom aan te bevelen om ook te kiezen voor andere jodiumrijke bronnen zoals zeevis, zuivel en eieren. Voor een advies op maat kunt u gebruik maken van een gespecialiseerde diëtist.
Lees meer

Let opVoor de meeste mensen met dermatitis herpetiformis (DH) geldt bovenstaand advies ook, maar een kleine groep mensen met DH evenals mensen met een combinatie van coeliakie en bepaalde schildklieraandoeningen moeten juist een jodiumbeperkt dieet volgen. Voor hen geldt het bovenstaande advies uiteraard niet.

Calcium & Vitamine D

Mensen die naast een glutenvrij dieet ook een lactosebeperkt of lactosevrij dieet hebben, moeten erop letten dat zij voldoende calcium binnenkrijgen. Dit kan bijvoorbeeld door sojamelk te kiezen waaraan calcium is toegevoegd en door het eten van verschillende soorten groente (bijvoorbeeld) boerenkool, broccoli, sperziebonen) en noten. Wanneer blijkt dat uw voeding te weinig calcium bevat, vraag uw diëtist om advies. Calciumsuppletie kan in dan nodig zijn. Mensen met botontkalking (osteoporose) hebben extra calcium nodig en daarnaast ook vitamine D. Vraag uw behandelend arts om de juiste dosering. N.B. Naast voldoende calcium en vitamine D binnen krijgen is er nog een belangrijk middel in de strijd tegen botontkalking: dagelijks een half uur beweging waarbij de botten belast worden. Denk daarbij aan wandelen, Nordic walking, hardlopen en andere sporten waarbij gewandeld of gerend wordt. Zwemmen en fietsen werken niet goed tegen botontkalking.

Disclaimer
alle adviezen van de NCV zijn onderhevig aan verandering veroorzaakt door nieuw of aanvullend onderzoek. Zodra aanpassing noodzakelijk is op basis van wetenschappelijk onderzoek past de NCV haar adviezen aan.

Laatst bijgewerkt op 17 maart 2016

 

Veilig Glutenvrij. Let op het keurmerk!

Veilig Glutenvrij. Let op het keurmerk!

Of een product glutenvrij is, kunt u lezen op het etiket of de verpakking. Het glutenvrij symbool (doorgestreepte aar) geeft u extra zekerheid dat het product veilig is. De NCV geeft dit internationaal erkende kwaliteitskeurmerk in licentie uit aan producenten die voldoen aan alle door ons gesteld eisen voor veilig glutenvrij eten. Lees verder.

Deel deze pagina

Nederlandse Coeliakie Vereniging

Bezoekadres
Gooimeer 4 - 15
1411 DC Naarden  

Postadres
Postbus 5135
1410 AC Naarden

KVK nummer: 40476944

Volg ons

Voordeel voor leden

  • Welkomstpakket
  • 4x per jaar het Glutenvrij Magazine
  • Toegang tot de hele site
  • Exclusieve kortingen met onze ledenpas
  • en nog veel meer ...

MEER INFORMATIE

Meldpunt foutieve informatie allergenen

Ervaar je onvoldoende of foutieve informatie over allergenen in een product in de horeca of detailhandel dan kun je dat melden bij ons.