Volg ons

Ik heb recht op goede informatie

Ik heb recht op goede informatie

Sinds 13 december 2014 is er een wet die ervoor zorgt dat een consument duidelijk moet kunnen zien welke allergenen er in voedingsproducten zitten. Dat geldt niet langer alleen voor verpakte producten. Nu moet ook uw vishandelaar u precies kunnen vertellen of de vis allergenen bevatten en welke. Hetzelfde geldt voor de slager, de groenteboer, voor kraampjes op de markt en voor alle horecagelegenheden van Nederland. 

De bedrijven kunnen de informatie over de aanwezigheid van gluten of andere allergenen bij het product vermelden of in een map. Zij kunnen ook op schrift aangeven dat je voor informatie over de aanwezige allergenen in hun producten terechtkunt bij het personeel.

Meld het ons!

Ervaart u in de praktijk dat u geen, onvoldoende of foutieve informatie krijgt? Is in het bedrijf niets op schrift gezet over de allergenen? Geef het door aan het bedrijf en u kunt dat bij ons melden via onderstaande button. Met de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) hebben wij de afspraak gemaakt dat we informatie over mogelijke problemen in de praktijk zullen verzamelen. Dan gaan we er samen voor zorgen dat het goed komt!

Meld foutieve informatie

5-8-2018 - Lidl, Zeist (Bakker)

Bij de Lidl hebben ze tijdelijk meerdere glutenvrije producten in het assortiment, maar de diepvries Fussili met bolognese saus bevat gerstemoutextract, deze staat ik niet dik gedrukt op de verpakking. Het zijn geen gecertificeerde producten maar als het wordt geadverteerd als glutenvrij verwacht ik wel dat er in iedergeval geen ingrediënten in zitten die gluten bevatten, daarnaast is het ook nog fout aangegeven op de verpakking omdat het niet dik gedrukt is.

23-4-2018 - Keune Shampoo en Cosmetica algemeen, Woerden (Bakker)

Betreft contact met Keune en Brainwash Kappers over de slechte info van de ingrediënten op de producten: CARE Vital Nutrition Shampoo 21320 300ml Design Silver Reflex Shampoo 27318 250ml Alleen scheikundige benamingen, in heel kleine lettertjes, waarvan aangenomen wordt dat iedereen weet wat dat inhoud is. De kapsters zelf en leiding gevende weten het niet. Ik kreeg hoofdhuid irritatie en jeuk op mijn rug na 6 weken gebruik. eerst had ik niet door waar de jeuk vandaan kwam. Na uitvoerige bestudering ontdekte ik eerst bij NL op de fles maar later zag ik ook iets van Wheat staan bij igrediënten. Keune: Beste mevrouw de Ruiter, Bedankt voor uw uitvoerige uitleg van de Keune producten met gluten. Ik heb al 18 jaar Coeliakie en weet heel goed waar ik op moet letten en ook blijven controleren. Als lid van de Coeliakievereniging worden de leden op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van glutenvrije producten. Het grootste probleem is de onduidelijkheid van producenten. De horeca gaat daar de laatste tijd steeds beter mee om. In de supermarkten wordt ook vooruitgang geboekt. Dit betreffen wel eetbare producten. Maar cosmetische producten blijven algemeen ver achter. De ingrediënten die vermeld worden is zo uitgebreid (vanwege de zeer kleine letters) met scheikundige namen dat het onmogelijk is en onduidelijk om in de winkel te zien of deze benamingen gluten bevatten. In de kapsalon is voor aanschaf van de producten overleg geweest over de gluten en constateerde dat er geen gluten in aanwezig zijn ... dus heb ik in vertrouwen de producten gekocht. Inmiddels tijdens de emails tussen mijzelf met Keune en Brainwash Kappers blijkt dat daar ook onduidelijkheid over is. Lees hier het citaat wat ik per email op18 april ontving van Brainwash Kappers: beste mevr Hasselt, ik heb het voorgelegd bij Keune en die vertellen mij dat in de zilver serie niks van Tarwe in zitten. In dr andere serie zit het inderdaad wel vandaar uw reactie daarop. wij willen voor u een uitzondering maken om de shampoo waar u niet meer mee kan wassen omruilen voor een andere product. Dus als u hier interesse in heeft hoor ik dat graag zodat ik de salon daarvan op de hoogte kan brengen. Ik zie graag uw reactie tegemoet. Vriendelijke groet, Sheila Sluimer Salonbegeleider Brainwash Kappers Dit geeft aan dat het heel onduidelijk is. Het kan eenvoudig zijn voor de cosmetica industrie, die precies weten waar de gluten inzitten door de vermelding van: GLUTENVRIJ, BEVAT GEEN GLUTEN NOG BETER ZOU HET ZIJN OM HET GLUTENVRIJE LOGO OP HET PRODUCT TE VERMELDEN. Samen met Brainwash Kappers zijn we tot een oplossing gekomen voor een gratis kappersbeurt. Maar dat neemt niet het probleem weg. Voor alle partijen zou het beter en goedkoper zijn om een duidelijke ingrediënten lijst op producten te vermelden. Ik zou het prettig vinden welke glutenvrije KEUNE gewone shampoo ik kan gebruiken. Vriendelijke groet, Nely Hasselt

13-4-2018 - in leven met coeliakie van de nvc, Leiden (Bakker)

Bij info op het etiket blz 12 staat dat Smaakversterker E621 geen gluten bevat terwijl dit nummer op internet aangeeft dat het wel gluten bevat. Hoe zit het. Gaarne een reactie Terry Smith

11-4-2018 - Brasserie en Broodjeszaak d'Ouwe Mart., Roosendaal (Horecagelegenheid)

De vraag in welk ijs gluten zit werd foutief beantwoord en er werd een hoorntje aangeboden i.p.v. een bakje. Dit vertelt mij dat ze geen idee hebben waar ze het over hebben.

8-1-2018 - supermarkt jumbo, PURMEREND (Groenteboer)

Hallo, Ik heb laatst een kip-pestosalade van de jumbo gegeten. Er stond niets van gluten bij de ingrediënten. Omdat ik daarna ziek werd ben ik op zoek gegaan hoe dat kon. Ik ontdekte dat op de site van jumbo, bij de ingrediënten van de salade, wel gluten staan vermeld. Ik heb hierover gelijk contact opgenomen met jumbo. Nu, naar een week heb ik nog niets gehoord en heb vanmorgen weer gebeld. Ze heeft gezegd dat ik vandaag of morgen wat ga horen. Maar ik dacht: ik meld het alvast. Straks gaat er weer tijd overheen voordat ze wat doen. Ik weet ook niet of dit vaker voorkomt, dat de ingrediënten verschillen. Hoop t niet... Vriendelijke groeten, Margreet Koedijk 0299-460354

Deel deze pagina

Nederlandse Coeliakie Vereniging

Bezoekadres
Gooimeer 4 - 15
1411 DC Naarden  

Postadres
Postbus 5135
1410 AC Naarden

KVK nummer: 40476944

Volg ons

Voordeel voor leden

  • Welkomstpakket
  • 4x per jaar het Glutenvrij Magazine
  • Toegang tot de hele site
  • Exclusieve kortingen met onze ledenpas
  • en nog veel meer ...

MEER INFORMATIE

Meldpunt foutieve informatie allergenen

Ervaar je onvoldoende of foutieve informatie over allergenen in een product in de horeca of detailhandel dan kun je dat melden bij ons.