Volg ons

Krijgt u voldoende jodium binnen?

25 november 2014

Een recent verschenen RIVM rapport over de jodiuminname in Nederland laat zien dat Nederlanders tussen de 7 en 69 jaar over het algemeen voldoende jodium binnenkrijgen. Maar het laat ook zien dat mensen die weinig brood eten mogelijk te weinig jodium binnenkrijgen.

Hoe zit dat met glutenvrij brood?

In glutenbevattend brood wordt door de bakkers en fabrieken gejodeerd bakkerszout gebruikt. In glutenvrij kant-en- klaar brood wordt dit meestal niet gebruikt. Eet je kant-en-klaar brood dan is het belangrijk om bij het koken gejodeerd zout (JOZO zout) te gebruiken. Bak je zelf brood gebruik dan glutenvrij bakkerszout, dit bevat meer jodium dan Jozo zout. Gebruik de hoeveelheid volgens het recept en voeg geen extra zout toe. Andere producten waar jodium in zit zijn: zeevis en eieren. Wilt u er zeker zijn dat u voldoende Jodium binnenkrijgt, laat dan uw inname berekenen door een gespecialiseerde diëtist.

Te veel zout is niet goed, het verhoogd de kans op hoge bloeddruk. Het meeste zout krijgen we binnen door zoute snacks (chips, gezouten nootjes, glutenvrije hartige hapjes). Het is beter om deze met mate /bij uitzondering te gebruiken en wel Jozo zout bij de warme maaltijd zodat je voldoende jodium binnenkrijgt.

Meer informatie

* Lees hier het uitgebreide artikel over jodium in het Glutenvrij Magazine. 

 

Deel deze pagina

Nederlandse Coeliakie Vereniging

Bezoekadres
Gooimeer 4 - 15
1411 DC Naarden  

Postadres
Postbus 5135
1410 AC Naarden

KVK nummer: 40476944

Volg ons

Voordeel voor leden

  • Welkomstpakket
  • 4x per jaar het Glutenvrij Magazine
  • Toegang tot de hele site
  • Exclusieve kortingen met onze ledenpas
  • en nog veel meer ...

MEER INFORMATIE

Meldpunt foutieve informatie allergenen

Ervaar je onvoldoende of foutieve informatie over allergenen in een product in de horeca of detailhandel dan kun je dat melden bij ons.