Volg ons

Wat is een glutenvrij dieet?

Wat is een glutenvrij dieet?

Wie glutenintolerant is, moet een glutenvrij dieet volgen. Gluten is een eiwit dat van nature voorkomt in tarwe (waaronder spelt en khorasan tarwe), rogge en gerst (gort). Gluten zit ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Daarom moeten deze granen vermeden worden.

De van nature glutenvrije (onbewerkte) voedingsmiddelen zoals aardappelen, (zilvervlies)rijst, peulvruchten, maïs, quinoa, gierst, boekweit, soja, groenten, fruit, vlees, gevogelte, vis, schaal- en schelpdieren, ei, melkproducten, kaas, olie, roomboter, zijn geschikt om te gebruiken.

In de tabel hieronder en in onze folder 'Glutenvrije dieetinformatie' vind je een overzicht van de producten die glutenvrij en die niet glutenvrij zijn.

Productsoorten

 

Altijd glutenvrij

Risicoproducten

Bevat gluten

Granen en alternatieven Onbewerkt: boekweit, quinoa, mais, rijst, gierst, amarant, sorghum, teff, polenta, tapioca, johannesbroodpitmeel, kastanje, soja, maizena, peulvruchten en aardappelen Kant-enklaarproducten (zoals aardappelpuree), chips, gepofte rijst. Bewerkte boekweit en quinoa (grutten, vlokken & meel) Tarwe, rogge, gerst (gort), spelt, Khorasan tarwe (kamut) en alle producten waarin deze granen zijn verwerkt zoals couscous, bulgur griesmeel
Haver  Haver met glutenvrij logo  - Haver en producten gemaakt van haver (havermelk, haversnacks, havermout) zonder glutenvrij logo 
Meel  Alle meelsoorten met een glutenvrij logo Alle meelsoorten zonder glutenvrij logo kunnen besmet zijn met gluten, zoals boekweitmeel  Meel van tarwe, rogge, gerst, et cetera, zoals witte bloem en zelfrijsend bakmeel 
Noten, zaden en peulvruchten  Alle onbewerkte noten, pitten, zaden, pinda's en peulvruchten (erwten, bonen, linzen)  Geroosterde noten ('dry roasted'), peulvruchten in saus, zoals witte bonen in tomatensaus 
Groente en fruit  Alle soorten onbewerkte groenten en fruit (vers, gedroogd, diepgevroren, ingeblikt)  kant-en-klaar bewerkte groentegerechten  Groenten en fruit in beslag, paneermeel en bloem 
Melk en melkpruducten Melk, naturel youghurt of kwark, room, verse kaas (zoals ricotta), mascperone, mozzerella, Permazaanse kaas, Nederlandse harde kazen van koe, geit en schaap  Desserts (pudding, vla, vruchtenyoghurt), kant-en-klaar milkshakes, kant-en-klaar gerechten met kaas, gesmolten kaas, geraspte kaas, blauwaderkaas  Yoghurt met muesli of cruesli op basis van glutenbevattende granen, diverse kant-en-klaar ontbijtdranken 
Vlees, vleeswaren, vis, eieren en vleesvervangers Alle soorten onbewerkt vlees, vis, kip en eieren, ongemarineerde tofu Bewerkt vlees, zoals gehakt en worstsoorten, kant-en-klaar gerechten en -sauzen met vlees en vis, gemarineerde tofu, vegetarische vervangers  Gepaneerd of met meel bestrooid vlees, kip, vis of vleesvervangers 
Vet, jus, sauzen, kruiden en specerijen en andere toevoegingen Olie, azijn, margarine, halvarine, roomboter, pure kruiden en specerijen  Kant-en-klaar producten zoals bouillonpoeder en -blokjes, kruidenmixen, soepen, juspoeder, sommige sojasauzen  Sauzen op basis van een roux, zoals bechamelsaus
Dranken Frisdranken, koffie, thee, (puur) vruchtensap en -nectar, alle wijnsoorten, gedestilleerde dranken, zoals (graan)jenever en whisky Mixdranken op basis van niet heldere likeuren, vruchtensappen met eventuele toevoegingen, diverse oplosthee.  Bier, gerst- of malthoudende dranken zoals granenkoffie

Per ongeluk gluten gegeten?

Als je een keer per ongeluk gluten eet, dan kan een reactie optreden. Deze reactie varieert van persoon tot persoon. Sommigen kunnen dagenlang last hebben van bijvoorbeeld buikpijn. Anderen hebben helemaal geen last. Ook als er geen reactie optreedt, is het raadzaam het dieet zo snel mogelijk weer nauwgezet te volgen. Het afweersysteem wordt dan niet verder geïrriteerd en eventuele beschadigingen van de darmwand worden voorkomen. Wanneer klachten blijven bestaan raadpleeg dan je huisarts of specialist/kinderarts.

Veiligheid

De NCV maakt zich hard voor de veiligheid en betrouwbaarheid van glutenvrije voedingsmiddelen. Lees hier meer over de kwaliteitskeurmerken van de NCV:


Naast veiligheid en betrouwbaarheid van glutenvrije voedingsmiddelen, geven wij ook voorlichting over 'Goed Glutenvrij'. Lees hier meer over 'Goed Glutenvrij' en hoe je met 'Goed Glutenvrij' je eigen dieet verbetert.

Veilig Glutenvrij. Let op het keurmerk!

Veilig Glutenvrij. Let op het keurmerk!

Of een product glutenvrij is, kunt u lezen op het etiket of de verpakking. Het glutenvrij symbool (doorgestreepte aar) geeft u extra zekerheid dat het product veilig is. De NCV geeft dit internationaal erkende kwaliteitskeurmerk in licentie uit aan producenten die voldoen aan alle door ons gesteld eisen voor veilig glutenvrij eten. Lees verder.

Word je ook lid?

De voordelen op een rij:

  • Welkomspakket
  • 4x per jaar Glutenvrij Magazine
  • Toegang tot de hele site
  • Exclusieve kortingen met ledenpas 
  • en nog veel meer...

Volwaardig dieet

In het glutenvrije dieet ontbreken de (graan)producten die veel voedingsvezels, ijzer, vitamine B1, jodium en foliumzuur bevatten. Het is daarom aan te raden om glutenvrije producten te gebruiken die rijk zijn aan voedingsvezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur. Lees hier om welke glutenvrije producten het gaat.

Deel deze pagina

Nederlandse Coeliakie Vereniging

Bezoekadres
Gooimeer 4 - 15
1411 DC Naarden  

Postadres
Postbus 5135
1410 AC Naarden

KVK nummer: 40476944

Volg ons

Voordeel voor leden

  • Welkomstpakket
  • 4x per jaar het Glutenvrij Magazine
  • Toegang tot de hele site
  • Exclusieve kortingen met onze ledenpas
  • en nog veel meer ...

MEER INFORMATIE

Meldpunt foutieve informatie allergenen

Ervaar je onvoldoende of foutieve informatie over allergenen in een product in de horeca of detailhandel dan kun je dat melden bij ons.